FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2018

Vem får huset när sambor separerar? Kan tvångsförsäljning ske om den ena vägrar köpa ut den andra?

Hej. Jag och min sambo äger ett hus gemensamt och jag vill separera medan sambon inte vill det. Jag har stått i lägenhetskö i flera år men han söker inget annat. Mitt önskemål är att en av oss bor kvar i huset eftersom vi har hemmaboende barn och att den andra flyttar till en lägenhet. Jag vill ansöka om att köpa ut min sambo men jag är rädd att han kommer att vägra flytta då han hotat med det. Har jag rätt att kräva att han ska flytta ut om banken godkänner att jag skriver över lånen på mig? Och har jag rätt att begära en försäljning av huset om han inte vill/kan köpa ut mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vem får bostaden när sambor skiljer på sig?

Om sambors gemensamma bostad utgör samboegendom och därmed ska ingå i en bodelning mellan två separerande sambos så är frågan vem som ska få den på sin lott. Om samborna inte kommer överens på egen hand så finns det en regel som säger att den best behövande sambon har rätt att få bostaden och bohaget på sin lott (16 § andra stycket sambolagen). En förutsättning för att detta ska ske är att ett sånt övertagande kan anses skäligt (alltså rimligt och lämpligt).

Det ska alltså göras en behovs-och skälighetsprövning. För att avgöra vilken sambo som är bäst behövande kan olika omständigheter spela roll. En omständighet som väger särskilt tungt är om det finns gemensamma barn i bilden. Om barnen ska bo huvudsakligen hos den ena sambon så är det ofta den sambon som anses ha bäst behov av bostaden. Men även andra omständigheter spelar roll, en sambos ekonomi, dennes avstånd till jobbet, och dennes möjligheter att få en ny bostad på annat håll vägs in i bedömningen.

Även om den ena sambon anses mer behövande kan det i vissa fall finnas hinder mot att den sambon får bostaden om det inte skulle anses skäligt. Exempel på situationer när det kan anses oskäligt med ett övertagande är om det rör sig om en släktgård eller om bostaden bekostats av den ena sambon och samboförhållandet endast varat en kortare tid.

Om den ena sambon har rätt att få bostaden på sin lott och det därmed uppstår en skillnad i hur stort värde som varje sambo får ur bodelning ska den sambon som tar över bostaden ersätta den andra med mellanskillnaden. Är bostaden belastad med lån ska den maken som tar över bostaden dessutom ta över lånen.

Kan du begära tvångsförsäljning?

Eftersom ni äger huset gemensamt så anses ni i lagens mening vara samägare. När två eller fler personer tillsammans äger en fastighet så omfattas man av lagen om samäganderätt. Enligt samäganderättslagen så har varje delägare en rätt att gå till domstol och ansöka om att den gemensamt ägda egendom ska bjudas ut på offentlig auktion (6 §). Egendomen kommer då säljas oavsett vad de övriga delägarna anser om saken, såvida inte dessa kan visa att det föreligger mycket starka skäl mot tvångsförsäljning. När auktionen är över och egendomen såld så fördelas köpesumman på delägarna.

Samäganderättslagen ger alltså en möjlighet för en delägare som inte längre vill äga något tillsammans med någon annan att ta sig ur förhållandet även om den andra delägaren vägrar att köpa ut den första. Vad man bör tänka på dock är att den här typen av tvångsförsäljningar på offentlig auktion i regel drar in en något mindre köpesumma än vad som hade varit fallet om man sålt fastigheten på vanligt vis.

Sammanfattning

Sambolagen säger att den bäst behövande har rätt att få bostaden på sin lott i bodelning, vem detta blir avgörs av en behovs- och skälighetsprövning. Utanför sambolagen finns en möjlighet i samäganderättslagen att begära tvångsförsäljning av gemensamt ägd egendom hos tingsrätten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare