Vem får enskild egendom vid makas död?

Hej

Jag har ett hus jag fått i gåva från min mor och far. Det är enskild egendom. Jag ska gifta mig.

Jag har fyra barn med andra.

Hur gör jag för att huset ska vara kvar till mina barn om jag dör. Trots att jag är gift.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga gäller reglerna i Äktenskapsbalken och Ärvdabalken.

När du dör har din make och dina barn rätt till arv (3 kapitlet 1 § ärvdabalken). Din make ärver hälften av erat giftorättsgods, dvs era gemensamma tillgångar. Det innebär att efter din död kommer era tillgångar delas lika. Hälften kommer din make få, hälften kommer dina barn få genom arv.

Vad din make ärver:

Det din make ärver är ditt och din makes giftorättsgods. Giftorättsgods är allt ni äger som inte är enskild egendom (7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken). Eftersom huset du har fått av dina föräldrar är enskild egendom kommer det inte att ingå i arvet efter din död (7 kapitlet 2 § punkt 2 äktenskapsbalken).

Arvet till barnen:

Du har fyra barn med andra personer än din make. Dem är dina bröstarvingar och kommer därför ärva dig (2 kapitlet 1 § ärvdabalken). Eftersom de inte gemensamma barn med din make har dem rätt att få sitt arv direkt när du dör (3 kapitlet 1 § ärvdabalken). Huset som är din enskilda egendom kommer dem därför ärva tillsammans vid din död.

Sammanfattande svar:

Det hus du fått av dina föräldrar är enskild egendom och därför kommer dina barn ärva det. Huset ingår inte i giftorättsgodset. Eftersom det endast är era gemensamma tillgångar som kommer ingå i arvet efter din död kommer din make inte få huset.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare