Vem ersätter en om ens lägenhet skadas under hyrestiden och skadan inte beror på en själv?

Jag har haft en vattenskada orsakad av de boende i lägenheten ovanför min. Mitt badrum är helt utrivet sedan 3 veckor tillbaka. Jag har endast en liten typ campingtoalett (poti-pot) insatt i ett sovrum. Min hyresvärd påstår att jag ska få hyresreducering av mitt försäkringsbolag, men de hävdar att han skall stå för den då det är hyresrätt. Vad gäller?

Lawline svarar

Regler gällande hyreslägenheter finner du i 12 kapitlet jordabalken (JB).

Om lägenheten skadas under hyrestiden och skadan inte beror på hyresgästen själv, så har hyresgästen rätt till nedsatt hyra för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick (12 kap. 11 § första punkten tredje punkten och 12 kap. 16 § första stycket första punkten JB). Du ska då inte behöva betala full hyra till din hyresvärd för den tid som din lägenhet är skadad. Det är alltså inte försäkringsbolaget som ska ge dig pengar för detta, utan du ska få en sänkt hyra att betala till hyresvärden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare