Vem betalar veterinärskostnaderna för skada på katt när skadan är orsakad av en hund?

Hej,jag har en väninna som har utekatt och för ett par dagar sedan så hade katten lagt sig på en grannes altan,bv.Den grannen har 2 jakthundar och hundarna hann rusa fram och hugga katten rejält då hon öppnade altandörren.Katten är nu inlagd på djursjukhus och läget är kritiskt.Väninnan har kattförsäkring men kostnader blir det ju ändå,min fråga är om det är hundägaren eller kattägaren som ska stå för kostnaderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av skadeståndsrättslig karaktär och regleras i lag om tillsyn över hundar och katter (lag om hund och katt).

Strikt ansvar för hundägare

I normala fall är huvudregeln för att skadestånd ska utgå att personen ifråga antingen orsakat skadan medvetet eller genom vårdslöshet. För hundägare ser dock situationen annorlunda ut och ett så kallat strikt ansvar gäller. En skada som orsakats av en hund ska ersättas av ägaren eller innehavaren även om denna inte vållat skadan (19 § lag om hund och katt). Detta betyder att hundägare kan bli ersättningsskyldiga även om de inte agerat på ett vårdslöst sätt.

Försäkring

I detta fallet är det alltså hundägaren som är ansvarig. Ofta har man i sin hemförsäkring ett ansvarsskydd som skyddar mot just sådana här situationer som antagligen kommer aktualiseras för hundägaren. Detta i samspel med djurförsäkringen för katten kommer troligen bli det som täcker veterinärskostnaderna.

Hoppas detta var till hjälp för dig!

Linn LindelöfRådgivare