FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/03/2020

Vem betalar sonens bensinkostnad?

Hej!

Min son är 18 år. För en vecka sedan bestämde han sig för att flytta till sin pappa. Han har nu skrivit sig där. Han går i gymnasiet, läser till lastbilsmekaniker. Han har praktik 4 dagar i veckan. I och med att han flyttar till sin pappa kommer han byta praktikplats. Han har fått en praktikplats som ligger 7 mil bort och kommer behöva köra bil dit. Han har dock inte pengar till bensinen och vill låna av mig.

Min fråga är, nu när sonen flyttat till sin pappa, vad ingår i pappas betalningsansvar? Vem ska förse sonen med bensinpengar? Sonen kommer få körersättning från skolan, men den får han i efterskott och den täcker inte heller hela kostnaden för att köra.

Jag kommer betala underhåll till min son.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Ni som föräldrar har en försörjningsskyldighet gentemot er son, den sträcker sig fram till att han går ut gymnasiet eller fyller 21 år (7:1 FB). Försörjningsskyldigheten sträcker sig till vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Föräldrarna deltar i att betala barnets kostnader var och en efter sin förmåga (7:1 3 st FB). Med andra ord säger lagen inte vem av er som ska betala för sonens bensin, utan att ni båda ska bidra till sonens samtliga kostnader, var och en efter er förmåga. Om ni föräldrar har väldigt olika ekonomiska situationer kan det skäligaste vara att ni betalar olika stora andelar, och har ni ganska snarlika ekonomier kan det skäligaste vara att dela lika på kostnaden.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare