Vem betalar resan vid anställningsintervju?

Vad gäller angående reseersättning vid anställningsintervju?

Jag har varit på anställningsintervjuer för chefstjänst på ett par olika kommuner långt från min hemort. Det har då varit självklart för dom att stå för resekostnad och logi i samband därmed. Men nyligen vid en tredje intervju i en annan kommun, också långväga avstånd, så vägrar de stå för resan. Vis av erfarenheterna från de första två kommunerna trodde jag det förhöll sig likadant med reseersättningspolicies i alla kommuner. Har för mig att det även finns nån lagtext om det när det gäller mýndigheter. Vad gäller egentligen?

Om man åker på några intervjuer på olika orter för tjänster där konkurrensen är hård blir det ju snabbt tiotusentals kronor i resekostnader om inte arbetsgivaren (myndigheten) tar ansvar för dessa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen generell lag som ger dig någon rätt till reseersättning vid anställningsintervju. Givetvis står det dig fritt att avtala med en presumtiv arbetsgivare om de vill betala ersättning för de kostnader som uppkommer i samband med resan. Du kan även kontakta de kommuner som är aktuella och kontrollera om den specifika kommunen har någon policy för reseersättning.

Vad gäller myndigheter fanns det under 80-talet en förordning som gav rätt till ersättning för den som kallades till intervju för en myndighet under regeringen. Dock upphävdes förordningen 1987 och är ej längre i kraft (jfr Förordning om ersättning för kostnader vid anställningsintervjuer m.m.).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare