Vem betalar när hyresgästen orsakar skada

Hej!

Jag måste fråga er

Jag har hyrt ut ett hus till en familj och dom har hundar som har kissat o bajsat på ett parkett golv ,är dom då inte skyldiga å ersätta det ?? det är hur många fläckar som helst på golvet o dom vägrar att ersätta det.! å det kostar 20 000 tusen å göra ordning det för jag har pratat med en golvläggare om detta!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har hyrt ut ett hus och att hyresgästerna under denna hyrestid har förstört golvet i huset.

Lag om uthyrning av egen bostad

När en bostadslägenhet hyrs ut för ett annat ändamål än fritidsändamål och det inte gäller upplåtelse av hyresrätt i andra hand så är det Lagen om uthyrning av egen bostad som är tillämplig (1 § Lag om uthyrning av egen bostad). När det gäller frågor som inte regleras i denna lag så är det dock 12 kap. Jordabalken som blir aktuell (1 § 2 st. Lag om uthyrning av egen bostad). Att en hyresgäst orsakar skada i lägenheten utgör just ett sådant fall som inte regleras i Lagen om uthyrning av egen bostad och av denna anledning återfinns svaret i 12 kap. 24 § Jordabalken.

Hyresgästen är ersättningsskyldig

En hyresgäst är skyldig att ersätta den skada som hyresgästen eller någon i dennes hushåll orsakar under hyrestiden (12 kap. 24 § Jordabalken). Sammanfattningsvis så är svaret på din fråga ja. Familjen som har hyrt huset av dig är skyldiga att ersätta skadan på golvet som de har orsakat.

Om du har några ytterligare frågor så är du välkommen att återkomma till oss.

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare