Vem betalar kostnaderna för tvångsförsäljning av samägd fastighet?

Om ett av syskonen vill köpa fastigheten till ett pris som ligger mellan de två värderingar som gjorts och, hen är inte nöjd utan vill ta det till offentligt auktion vem står då för den kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga är ganska kortfattad varför jag i mitt svar har som utgångspunkt att försäljningen på offentlig auktion avser försäljning av samägd fastighet enligt samäganderättslagen (SamägL).

En delägare kan begära att en samägd fastighet ska säljas på offentlig auktion, mot de andra delägarnas vilja (6 § SamägL). Efter sådan ansökan kommer rätten att utse en god man. Vederbörandes uppgift är att ombesörja auktionen och fördela köpeskillingen (8 § SamägL). De kostnader som uppkommer för god man, auktionskostnader m.m. ska ni som delägare dela på utifrån er lott i fastigheten (15 § SamägL). Det innebär att om ni t.ex. är fyra delägare som äger 25% av fastigheten var ska ni stå för kostnaderna med vars 25% också.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att kostnaderna för offentlig auktion fördelas på delägarna utifrån den lott i fastigheten ni har. Undantaget är om ni har avtalat annat i ett samägaravtal.

Dennis LavessonRådgivare