Vem betalar hyran vid seperation?

Hej har en fråga om hyreskontrakt!

Om 2 personer som har gått isär står tillsammans på ett hyreskontrakt den ena flyttar därifrån men vägrar att lämna sitt namn ifrån hyreskontraktet är han då skyldig att betala halva hyreskontraktet fram till han lämnat hyreskontraktet?

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det är 2 personer som står på ett hyreskontrakt föreligger ett solidariskt ansvar för dem att betala hyran och fullgöra kontraktets övriga förpliktelser enligt 2 § 1 st. lag om skuldebrev (SkbrL). Det betyder med andra ord att hyresvärden kan vända sig till enbart en av hyresgästerna och kräva att denna betalar hela hyran. Hyresgästen som sedan betalar hela hyran har en regressrätt mot den andra hyrestagaren som står med på hyreskontraktet enligt 2 § 2 st. SkbrL.

Sammanfattningsvis måste alltså den som bor kvar i hyresrätten betala in hela hyran om hyresvärden kräver detta av honom, men han kommer enbart i praktiken att betala halva hyran då han har en regressrätt mot den andra hyresgästen på halva summan. Detta gäller så länge de båda står med på hyreskontraktet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare