FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/06/2023

Vem bestämmer vilket efternamn ett barn ska få bära?

Jag har en kompis som ska bli pappa snart. Han och hans flickvän bråkar mycket och hon säger att hon inte tänker godkänna att barnet har hans efternamn. Kan hon bestämma det? Pappan har väl också sina rättigheter när det gäller att namnge barnet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din kompis flickvän kan bestämma att deras gemensamma barn inte ska få bära hans efternamn. Jag kommer i mitt svar att använda mig av regler i lag om personnamn och föräldrabalken (FB).

En ansökan om förvärv av efternamn ska göras inom tre månader från barnets födelse
Efter att ett barn har fötts ska det ges ett efternamn (4 § första stycket lag om personnamn). Ett barn kan bland annat ges ett efternamn som en av föräldrarna bär (se 4 § andra stycket lag om personnamn).

För att barnet ska få ett efternamn ska en ansökan om förvärv av efternamn göras inom tre månader efter barnets födelse (5 § första stycket lag om personnamn). Ansökan ska göras till Skatteverket (3 § lag om personnamn). Görs inte någon sådan ansökan finns en hjälpregel som säger att barnet då kommer få bära det efternamn som den som fött barnet bär (5 § andra stycket lag om personnamn och prop. 2015/16:180 s. 94).

Barnets vårdnadshavare ansöker om förvärv av efternamn
Ansökan ska göras av barnets vårdnadshavare. Om föräldrarna är gifta vid barnets födelse blir båda föräldrarna vårdnadshavare gemensamt (se 6 kap. 3 § första stycket FB). I ett sådant fall ska ansökan göras av dem båda tillsammans och de måste vara överens om det efternamn ansökan ska avse. Om vårdnadshavarna inte kan komma överens faller man tillbaka på hjälpregeln i 5 § andra stycket i lagen om personnamn och således får barnet samma efternamn som den av föräldrarna som fött barnet (se prop. 2015/16:180 s. 92 och 95).

Om föräldrarna inte är gifta vid barnets födelse blir modern ensam vårdnadshavare för barnet (6 kap. 3 § första stycket FB). Om man vill att båda föräldrarna ska bli vårdnadshavare kan de tillsammans ansöka om gemensam vårdnad (6 kap. 4 § FB).

I din kompis fall bör hans flickvän kunna hindra att barnet bär hans efternamn
Jag tolkar det som att din kompis och hans flickvän inte är gifta eftersom du skriver just ”flickvän”. Därav kommer din kompis flickvän vid barnets födelse bli ensam vårdnadshavare för barnet. Om de inte ansöker om gemensam vårdnad innan ansökan om förvärv av efternamn till barnet görs är det således endast hon som kommer kunna ansöka om efternamn för barnet. Även om hon inte gör en sådan ansökan kommer barnet att få bära hennes efternamn eftersom hon är den som fött barnet (jämför 5 § andra stycket lag om personnamn).

Avslutande ord
Sammanfattningsvis gäller alltså att din kompis såsom pappa till barnet inte har någon direkt rätt att ge barnet ett efternamn. Om de inte är gifta kommer hans flickvän att få möjlighet att själv ansöka om förvärv av efternamn, i egenskap av ensam vårdnadshavare för barnet. Om hon vill det kan hon alltså bestämma att barnet inte ska få bära hans efternamn.

Även om vårdnaden är gemensam kommer barnet ändå att få bära din kompis flickväns efternamn eftersom de inte verkar kunna komma överens om efternamn.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du också varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare