FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/09/2018

Vem begår brottet om mina vänner laddar ner material på mitt nätverk?

Hej, ifall någon av mina vänner laddar ner olagligt material på mitt nätverk, är det då jag som begår brottet? Eftersom att nätverket är registrerat på mitt namn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ladda ner material utan tillåtelse från upphovspersonen kan utgöra ett brott mot upphovsrättslagen. Enligt upphovsrättslagen har den som skapat ett verk, exempelvis en film eller musik, ensamrätt att sprida det och framställa nya exemplar av det (2 §). Att ladda ner ett verk är detsamma som att framställa ett exemplar av det, något som utgör ett intrång i upphovspersonens ensamrätt och som kan leda till fängelse eller böter (53 §). Det är alltså framställandet av ett exemplar av ett verk, en handling i form av nedladdande, som eventuellt utgör ett brott. Att du tillhandahåller ett nätverk som någon av dina vänner använder för att ladda ner utan tillåtelse kan eventuellt innebära att du medverkar till brottet, men det är den som har gjort nedladdningen som är att se som gärningsman.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare