Vem bär ansvaret när hund anfaller annan hund?

Hej

Min grannes York terrier kom lösspringande skällande ut på vägen när min dotter 17år skulle promenad,vår schäfer i koppel.

Var på vår hund försvara sig,och dottern

Så illa så en stor operation är gjord.

Väldigt olyckligt.

Vem bär ansvaret för denna händelse?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår inte helt din fråga rörande om det var din eller din grannes hund som blev tvungen att opereras men oavsett vad så gäller reglerna som finns i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

I 19 § första stycket i denna lag framgår det att det är ägaren till hunden som ansvarar för den skada som hunden orsakar. Detta ansvar är ett så kallat strikt ansvar, vilket innebär att ägaren till hunden alltid ansvarar för sin hunds agerande, oavsett om ägaren har orsakat/vållat skadan eller inte. Detta innebär att om det är så att din hund har skadat din grannes hund så är det du som ansvarar för denna skada. Om din grannes hund har skadat din hund är det din granne som ansvarar och som därmed ska ersätta dig för den skada som uppkommit på din hund.

Det är möjligt att en domstol, om händelsen skulle leda till domstolsprövning, sänker skadeståndsbeloppet för dig eller jämkar det om det är så att din grannes hund anföll din hund och dotter först, alltså att det var din grannes hund som orsakade att din hund anföll. Detta är dock en bedömning som domstolen måste göra. Huvudprincipen är i alla fall att ägaren till hunden ansvarar för den skada som hunden orsakar.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Sanna WallRådgivare