Vem bär ansvar för skada på hund?

Vi har en dvärgschnauzer som har blivit biten av Rhodesian Ridgeback "RR". Bägge var lösa och vår hund sprang fram mot "RR" för att hälsa. Min fru ser "RR" och ropar STANNA. Vår hund stannade någon meter ifrån "RR" som brottade ner och bet vår hund två gånger. När vår hund blödde gick vi upp till ägarna och sa att det inte är OK att en hund biter en annan hund. Dom tyckte att vi fick skylla oss själva då vår hund sprang emot deras hund först. Efter diskussion sa de att de skulle betala veterinärkostnaderna, som blev 3750:-. När jag gick upp till ägarna av "RR" för att få ersättning blev det diskussion och även hot att nästa gång vi ser er i skogen skall vi släppa vår hund "RR". Det slutade med att de betalade 3750:- och markerade SWISH-betalningen som hundbett. Ägarna till Ridgebacken fick alla originalkvitton och journalanteckningar från veterinären. Dagen efter ringer ägaren till "RR" och säger att jag skall betala tillbaka hälften. Annars kommer han stämma oss för att ha tagit deras privata pengar. Jag sa att vi var överens om att ni skulle betala veterinärkostnaderna och ni har betalat det, och att det för mig numera är en "icke-fråga". Nu säger hans hemförsäkringsbolag att det tycker det är ett delat ansvar och vill bara ersätta ägaren till "RR" med hälften. Jag ser att det strikta hundägaransvaret gör att hundägare ansvarar helt och fullt för vad sin hund gör. Jag ser också att om han bara får hälften från sitt försäkringsbolag är deras problem, inte mitt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

När det kommer till hundar gäller, som du säger, strikt ansvar för hundägaren. Det spelar alltså ingen roll att er hund skulle ha sprungit mot den hunden och på så vis "bidragit till skadan". Detta framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. Ni kan försöka förklara detta för den andra hundägaren, men väljer denna att inte lyssna kan denne stämma er i domstol, men kommer denne kommer svårligen vinna tvisten och kommer få ännu större kostnader i form av rättegångskostnader.

Lawline RådgivareRådgivare