FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/11/2018

Vem bär ansvar för bortsprungen katt?

Hej.

Vi sålde våran katt till en äldre kvinna i oktober. 2 dagar senare ringer hon och säger att katten har rymt, fast hon och vi sa vid köp tillfället att inte släppa ut katten och låta katten bli van med henne först. Hon kom med luddig förklaring om hur allt gick till. Nu idag skickade hon ett brev där hon vill kräva pengarna tillbaks fast ägarbytet hade gjorts och försäkringen hade ändrats och kommer med lögner om katten och hur köpet gick till. Och hon hotar med att prata med advokat och hota med att stämma oss för bedrägeri. Har hon rätt att kräva pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Enligt 1 § köplagen är lagen tillämplig på lös egendom. Djur är lös egendom. Detta är en fråga om vem av er som ska stå risken för varan. Står köparen risken för varan är hon enligt 12 § "skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren". Risken övergår enligt 13 § på köparen "när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §". Ni behöver inte bry er om vad som står i 6–7 §. De reglerar hämtnings- respektive transportköp. Det spelar ingen roll eftersom katten ju redan är avlämnad. Därför står kvinnan risken för varan och är alltså skyldig att betala för den.

En kreativ processförare skulle väl kunna invända att katten – eftersom den sprang bort – ska anses vara felaktig enligt 18 §, men det kommer man inte heller långt med eftersom en köpare enligt 20 § inte såsom fel får åberopa vad hon känt till vid köpet. Eftersom ni ju varit tydliga med att köparen inte bör släppa ut katten i början är även den dörren stängd för henne. Det är också naturligtvis inte fråga om bedrägeri, eller något annat brott heller för den delen. Hon gör bäst i lägga sina pengar på något annat än en advokat, för att tala klarspråk.

Jag hoppas att ni fått svar på er fråga!

Jesper EngRådgivare