Vem av samborna har rätt till hyresrätten?

Jag har en hyresrätt, vi bytte min hyresrätt till en större hyresrätt där hyran var för hög för att jag själv skulle bli godkänd för att stå själv på kontraktet och då ställde sig min kille med på kontraktet. Denna lägenhet har vi nu sen 2 år tillbaka bytt till en mindre hyresrätt och den står vi fortfarande båda två på. Nu ska vi separera och han vägrar flytta. Vad gäller? Det är ju min hyresrätt från början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8§ Sambolagen är det samboegendom som ska fördelas samborna emellan vid begärd bodelning. I 3§ Sambolagen stadgas att sambornas gemensamma bostad utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Enligt sambolagens bestämmelser så är det avgörande att ni har skaffat er nuvarande hyresrätt för er gemensamma användning. Att du från början hade en hyresrätt som ni har använt för att byta till er den nuvarande bostaden med spelar ingen roll för vem som har rätt att bo kvar i lägenheten

Då lägenheten utgör samboegendom är det den av er som är i störst behov av lägenheten som har rätt att bo kvar i den, se 16§ 2 st. Sambolagen. För att kunna avgöra det får en helhetsbedömning göras där man bland annat tittar på om någon av er har barn, hur er ekonomiska situation ser ut samt er ålder och hälsa. Utifrån den information som du har lämnat så är det svårt för mig att avgöra vem av er som har bäst rätt till lägenheten.

Om du vill att någon tittar mer ingående på ditt ärende kan du vända dig till Lawlines jurister här.

Hoppas svaret kan vara till hjälp och lycka till!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare