FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/04/2017

Vem av samborna får bostaden vid separation?

Hur går man tillväga om man vill separera? Har ett gemensamt barn (16) år, Gemensam vårdnad.

Hade varsin lägenhet som byttes mot EN stor.

Nu vill ena parten inte flytta eller byta lägenheten till TVÅ mindre.

Tror sig vara säker på att få behålla lägenheten själv! (100m'.)

Vart ska jag ta vägen då?

Och vem är det som beslutar vilket??

Båda har fast arbete, heltid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av frågan så uppfattar jag det som att ni inte är gifta utan sambor och kommer därför att besvara frågan utifrån det. Jag uppfattar det också som att lägenheten är en hyresrätt.

En sambo kan begära bodelning

När ett samboförhållande tar slut så kan samborna begära att det ska ske en bodelning. I bodelningen ska samboegendomen ingå. Samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag, om det införskaffats för gemensamt bruk (3 och 8 §§).

Vem har rätt att överta bostaden?

Genom bodelningen så ska samboegendomen delas upp mellan samborna och eftersom att lägenheten utgör er gemensamma bostad ingår den i bodelningen som samboegendom. Den sambo som bäst behöver lägenheten har rätt att få överta den (16 §). Om ens barn huvudsakligen ska bo med den ena föräldern kan det vara skäl för att ha bäst rätt till lägenheten. Vem som bäst behöver bostaden är en prövning som får göras i varje enskilt fall.

Vem beslutar om bodelning?

Bodelning ska upprättas tillsammans av samborna. Den ska vara skriftlig och skrivas under av båda samborna. Är man inte överens om hur egendomen ska fördelas kan man ansöka hos tingsrätten om att de ska utse en bodelningsförättare. Bodelningsförättaren är då den som fattar beslut om hur egendomen ska fördelas mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare