FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/10/2016

Vem av kompisarna som ska betala notan

Hej! November 2014 var jag och kompisen på nattklubb i Lissabon. Han hade inga pengar att betala för sig själv så vi kom överens om att vi skulle dela på notan! Dagen efterhand visade det sig att det gått 55000SEK. Får ingen ersättning av kort företaget. Vi kommer överens att jag får ta smällen och han betala det vi vet om dvs 2200:-.

Var ju schysst av mig nu i efterhand skulle det visa sig att han skamset erkände att han gått och handlat med mitt kort. Något jag vetat i två månader nu försökt få tag på han utan möte för att skipa lite rättvisa. Så när jag skrev att jag ville efter ök vi hade från början att dela på skulden hörde han av sig efter 1 minut och undra om jag hade mage att kräva en kompis på pengarna men jag tycker ju att omständigheterna har förändrats. Räcker det med att skicka skulden till kronofogden? Eller kan det bli risk för rättegång?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att behandla din fråga som om att kompisen hade rätt att använda ditt kort efter överenskommelse men att det var under förutsättning att ni skulle betala hälften var av notan i efterhand.

Då var det givetvis väldigt oansvarigt av din kompis att dra ihop en så hög nota, men det var inte brottsligt. Ni hade i det läget ett muntligt giltigt avtal om att ni skulle stå för hälften var. Sedan kom ni överens om att kompisen skulle betala en mindre del, detta var också ett avtal, men ett avtal som slutits under svekliga förutsättningar.

Din kompis lämnade oriktiga uppgifter (att kompisen inte handlat för beloppet) mot bättre vetande för att förmå dig att ingå det muntliga avtalet; att kompisen skulle betala mindre än hälften av notan. Jag anser att kompisen hade direkt uppsåt att förmå dig att gå med på att denne skulle betala mindre. Jag anser också att situationen passar in under svekbestämmelsen i Avtalslagen (AvtL) 30 §. Det innebär att du kan söka ogiltigförklara detta avtal och binda din kompis vid det första. Med andra ord, att kompisen ska betala hälften av notan.

Däremot har du ju bevisbördan angående att det överhuvudtaget funnits ett avtal från första början. Du ska alltså bevisa att ni kommit överens om att betala hälften var. Det innebär att du troligen måste gå till rättegång, om ni inte kan komma överens. Kommer ni överens sparar ni givetvis processkostnader och det kanske är incitament nog för din kompis att betala sin del.

Hoppas att du fick svar på din fråga, ring oss gärna om någonting var oklart eller om du behöver någon mer hjälp med din situation!

Du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare