Vem ärver och hur mycket när både ens styvpappa och mamma går bort?

Hej. Jag undrar lite hur det fungerar med arv. Min mamma var omgift med en ny man. De har en son gemensamt. Nu har både min mamma och min "styvpappa" har gått bort med en månads mellanrum från varandra. Jag och min bror har nu sålt deras hus och fick bud på 2.000.000kr, problemet är att min bror påstår att han ska få 1.500.000 (3/4) medans jag bara ska få 500.000kr (1/4) detta anser han eftersom mammas man är min brors biologistiska pappa men inte min. Han argumenterar att vi ska dela lika på mammas del (2/4) men han ska få hela sin pappas del själv (2/4). Stämmer detta verkligen att han ska kunna få 3/4 och jag bara får 1/4 för att min mamma valde att gifta om sig? Min bror har dessutom fått en gåva (gåvobrev skrivet) på 100.000 av min mamma i form av en bostad som tidigare varit våran sommarstuga. vilket måste göra att han ska få 100.000 mindre av mammas arv? Jag vill gärna få lite mera kött på benen innan jag eventuellt får ta detta vidare juridiskt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag vill börjar med att säga att jag beklagar sorgen.

I mitt svar kommer jag utgå från att huset utgjorde giftorättsgods. Att huset är giftorättsgods innebär att när äktenskapet upplöses, genom skilsmässa eller dödsfall, behålles den enskilda egendomen odelad medan giftorättsgodset som huvudregel delas.

Det din bror säger stämmer

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Utgångspunkten i svensk rätt är att personer själva ska kunna bestämma över sina tillgångar, även efter sin död genom testamente.

Det framgår inte att varken din mamma eller styvpappa upprättat ett testamente så jag kommer därför utgå från att några sådana ej är upprättade.

Det som gäller om man inte upprättat ett testamente är att bröstarvingarna, arvlåtarens barn och barnbarn och så vidare i rakt nedstigande led, ärver ens kvarlåtenskap när man går bort (2 kap. 1 § 1 stycket ÄB). Kvarlåtenskapen ska delas lika mellan alla bröstarvingar och vardera bröstarvinge får ut sin arvslott (2 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Det innebär att du är bröstarvinge till din mamma och din halvbror är bröstarvinge både till eran gemensamma mamma men även sin pappa (som du ej är biologiskt släkt med och därmed ej bröstarvinge).

Det din halvbror säger stämmer därför. Det första man gör när en gift person går bort är en bodelning. Det innebär att man delar tillgångarna lika mellan de som varit gifta. Om vi utgår från summan som huset fått ett bud på, 2 000 000 kr, innebär det att din mamma får hälften och din styvpappa andra hälften, 1 000 000 kr var.

Din mamma har två barn, du och din halvbror, och ni kommer ärva hälften av hennes tillgångar var. Om din styvpappa endast har en bröstarvinge (din halvbror) kommer din halvbror ärva hela din styvpappas del. Det leder till att du ärver 500 000 kr av husets försäljningspris och din halvbror 1 500 000 kr.

Angående gåvobrevet

Huvudregeln för gåvor till arvlåtarens barn utgår ifrån antagandet om att föräldrar har en önskan att barnen i slutändan ska ha fått lika mycket (6 kap. 1 § ÄB). Regeln innebär att gåvor som arvlåtaren gett sina bröstarvingar under sin livstid ska ses som förskott på arv och att gåvans värde ska läggas till som en tillgång i dödsboet vid beräkningen av arvs- och testamentslotter.

Arvlåtaren kan emellertid motverka detta genom att exempelvis föreskriva i gåvobrevet att gåvan inte är att anse som ett förskott på arv, vilket således resulterar i att gåvan är att se som en vanlig gåva och inte som ett förskott på arv.

Eftersom din mamma skrivit ett gåvobrev kommer gåvan till din halvbror räknas just som en gåva och inte som förskott på arv. En avräkning (dvs att han ska få 100 000 kr mindre av din mammas arv) är därför inget som din halvbror är juridiskt tvungen till.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare