Vem ärver när testamentstagare dör innan testator?

Testamentatorn har inga bröstarvingar. Testamentorn har i sitt testamente gett min döda mamma en summa pengar. Ärver jag min mammas pengar?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om du ärver eller inte beror på. I första hand följer man vid en sådan här fråga testamentets ordalydelse. Står det exempelvis att någon annan ska ärva i din mors ställe om hon är död vid testatorns (den som skrivit testamentet) bortgång är det det som gäller. Finns inget sådant förordnande använder man sig av testamentstolkning. I ärvdabalkens (ÄB) 11 kap. finns vissa presumtionsregler gällande testamentstolkning. En sådan är ÄB 11 kap. 6§ som anger att en avkomling ärver i en död testamentstagares ställe om avkomlingen hade rätt att ta arv efter testatorn. Har du alltså rätt till arv efter testator enligt ÄB:s regler kan du ha rätt till din mammas testamentslott. Om du däremot inte är släkt med testatorn gäller inte denna presumtionsregel. Då får man återigen kolla på testamentets lydelse för att se om man genom ordalydelse eller tolkning kan anse dig berättigad i stället för din mamma. I annat fall ärver övriga testamentstagare din mammas del (ÄB 11 kap. 7 §). Skulle det inte finnas några andra testamentstagare gäller i stället ÄB:s vanliga arvsregler. Behöver du mer hjälp rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister, du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare