Vem ärver när en testamentstagare är avlidet?

Hej!

Jag och min sambo har ett särkullsbarn (mitt barn). Min sambo har skrivit ett testamente om att all hans kvarlåtenskap med full äganderätt ska tillfalla mig. Min fråga är då: om vi båda går bort samtidigt, säg vid en olycka, vem ärver allt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) som innehåller regler om arv och testamenten. Den som ges rätt enligt ett testamente kallas testamentstagare (i detta fall du) och den som utfärdar ett testamente kallas testator (i detta fall din sambo).

Vem ska anses ha avlidit först?

Om du och din sambo avlider samtidigt, t.ex. vid en olycka, och det inte går att avgöra vem som avled först, utgår man från att det är arvingen som avlidit först (ÄB 1 kap. 2 §). Det vill säga är det du som kommer att anses ha avlidit först.

När en testamentstagare är avlidet kan dennes barn endast ärva om dessa ändå annars skulle ha haft arvsrätt efter testatorn om ett testamente inte upprättats. Detta innebär att ditt särkullsbarn inte kan inträda som arvinge eftersom att hen säkerligen inte annars skulle ha arvsrätt efter din sambo (ÄB 11 kap. 6 §).

Utgångspunkten - testatorns vilja

Vem som ärver istället för dig är svårt att veta då det blir en bedömning utifrån det enskilda fallet. Huvudregeln är att ett testamente ska ges den tolkning som kan antas överensstämma med testatorns (din sambos) vilja, t.ex. om det går att utläsa ur testamentet vem som ska ärva istället för dig eller om din sambo har uttryckt sin åsikt i frågan på andra sätt (ÄB 11 kap. 1 §).

Om det inte går att utläsa ur testamentet eller på annat sätt vad testatorns vilja kan tänkas vara så träder den legala arvsordningen in. Den legala arvsordningen regleras i ÄB 2 kap. och bestämmer hur arvet ska fördelas om ett testamente inte upprättats.

Den legala arvsordningen

Enligt den legala arvsordningen är det den avlidnes bröstarvingar (barn) som är först i tur att ta arv (ÄB 2 kap. 1 §). Om det inte finns någon bröstarvinge vid liv så är det den avlidnes föräldrar och, om någon av dem är avliden, den avlidnes syskon, syskonbarn, syskonbarnbarn o.s.v (ÄB 2 kap. 2 §). Lever inte heller arvlåtarens föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar är det far- och morföräldrar som får ärva, och om någon av dessa är avliden, dennes barn (dvs. den avlidnes moster, morbror, faster eller farbror) (ÄB 2 kap. 3 §)

Sammanfattning

Sammanfattningsvis innebär det att arvet förmodligen kommer att fördelas enligt den legala arvsordningen om du avlider före din sambo under förutsättning att din sambo inte har gett uttryck för någon annan vilja.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny eller så kan du ta kontakt med våra duktiga jurister här om du skulle vilja ha mer ingående, juridisk hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare