Vem ärver när en testamentstagare är avliden?

Hej!

I testamente efter min farbror och hans maka finns min far angiven som mottagare av del av kvarlåtenskapen.

Han är nu avliden - träder jag som hans i hans ställe?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sorgen.

I och med att din fråga berör om arv och testamente kommer Ärvdabalken att bli tillämplig för att svara på din fråga.

Testators vilja ska respekteras

I svensk rätt är en grundläggande regel att testators (din farbror och hans maka) vilja ska respekteras i möjligaste nivå (11 kap. 1 § Ärvdabalken). I och med att din farbror och hans makas vilja inte kommer att realiseras ska testamentet tolkas för att avgöra vem som ska få ärva. Dock, om din farbror och hans maka tidigare sagt att de vill att arvet ska i andra hand gå till någon annan är det som ska gälla.

Representationsrätt - testamentstagarens barn inträder

Det finns en specialregel som vi hittar i 11 kap. 6 § Ärvdabalken. Specialregeln i 11 kap. 6 § Ärvdabalken innebär att om en testamentstagare som din far i detta fall är avliden, inträder din fars avkomlingar (enligt den legala arvsordningen, 2 kap. 1 § Ärvdabalken), så kallad representationsrätt. Det hela innebär att eftersom du är din fars avkomling (barn) så träder du i din fars ställe, enligt bestämmelsen i 11 kap. 6 § Ärvdabalken. Man tolkar testamentet att man tänker sig att din farbror och hans maka hade velat att du ska överta hans arvsrätt, om det inte föreligger andra omständigheter som skulle tala mot det.

Sammanfattningsvis

I och med att din far är avliden så träder du i hans ställe som testamentstagare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga här på Lawline eller Lawlines kompetenta jurister.

Vänlig hälsning,

Rahime DumanRådgivare