Vem ärver mitt aktiebolag?

Hej.

Situation:

Gift är Olof och Anna. Företag Aktiebolag står som ägare make Olof och sin bror Måns. En fråga ang. arvsrätt vid AB: Vid död eller skilsmässa av Olof, vem ärver AB? Men om i Olofs testamente står att sin bror Måns ska ärva allt, vad händer då?

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att gå in i Ärvdabalken (ÄB) samt Äktenskapsbalken (ÄktB). Det framkommer inte om Olof och Anna har barn så jag kommer i mitt svar att utgå från att de inte har det.

Vad händer med aktiebolaget om Olof och Anna skiljer sig?

Om Olof och Anna skiljer sig ska en bodelning göras där deras giftorättsgods ska ingå, (9 kap 1 § samt 10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som inte har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord, testamente eller villkor i gåvobrev, (7 kap 2 § ÄktB). Jag utgår från att Olof inte har gjort aktiebolaget till enskild egendom och då ska bolaget ingå i bodelningen. Vid en bodelning ska Annas och Olofs skulder räknas av från deras tillgångar, och det kvarstående beloppet delas sedan lika mellan dem vilket betyder att Anna och Olof får hälften var, (11 kap 3 § ÄktB). När man sedan delar upp tillgångarna och bestämmer vem som ska få vad beaktar man vad personerna äger och önskar att behålla. Om Olof vill ha kvar sin del i aktiebolaget är det högst troligt att han kommer få det.

Vad händer med aktiebolaget om Olof dör?

Då ska också en bodelning göras eftersom ett äktenskap blir upplöst även när ena maken dör, (1 kap 5 § samt 10 kap 1 § Äktb). Den egendom som Olofs dödsbo får ut från bodelningen och hans enskilda egendom tillsammans utgör hans kvarlåtenskap.

Huvudregeln när ena maken dör är att den efterlevande maken sedan ärver all kvarlåtenskap, 3 kap 1 § ÄB. Om ett testamente har upprättats så har detta dock företräde vilket betyder att Måns ärver aktiebolaget om detta står i Olofs testamente. Det finns dock en säkerhetsventil för den efterlevande maken och det är att hen alltid har rätt att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp från kvarlåtenskapen, om detta är möjligt. Prisbasbeloppet för 2022 är 48 300 kronor. Om Annas tillgångar efter bodelningen skulle vara värd mindre än 193 200 kronor (48 300 x 4) har hon alltså rätt att ta från Olofs kvarlåtenskap så att hennes tillgångar uppgår till den summan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare