Vem ärver min syster om hon inte har några barn? Gör det någon skillnad om det handlar om personlig/enskild egendom?

Min syster och jag äger ett sommarställe, som vi - efter utköp av två övriga syskon - har ärvt som personlig egendom efter våra föräldrar. Vad händer om min gifta, men barnlösa, syster dör utan att ha skrivit testamente? Ärver hennes make hennes del av sommarstället? Eller kan det bli så att hennes del kan ärvas av våra två utköpta syskon? Jag frågar eftersom advokaten som skötte arvskiftet en gång nämnde, om jag minns rätt, att det var lite speciellt med "personlig egendom" som skall gå vidare i arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag börja med att förklara lite kring arvsordningen och om personlig egendom. Jag vill också påpeka att vad du kallar personlig egendom oftast kallas enskild egendom i lagen. Jag kommer att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Vad händer om min gifta, men barnlösa, syster dör utan att ha skrivit testamente?

Om din syster väljer att inte skriva något testamente är det istället arvsordningen enligt lagen som gäller. Eftersom din syster är gift är det i första hand hennes efterlevande make som ärver (ÄB 3 kap. 1 första stycket). Utgångspunkten är att den efterlevande ärver allt och detta inkluderar också den personliga egendomen. Din systers efterlevande make ärver allt eftersom det inte finns något testamente men han ärver med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att din systers efterlevande får använda arvet efter sin fru som han vill men att han i sin tur inte får testamentera bort egendomen eller ge bort stora delar av den (ÄB 3 kap. 2 § första stycket). Efter att den efterlevande gått bort kommer din systers arv gå vidare till hennes arvingar, alltså er sida av släkten.

Arvingar till din syster enligt lag

I första hand hade det varit din systers barn som ärver men eftersom hon inte har några är det istället hennes föräldrar som ärver. Om föräldrarna inte är i livet går arvet vidare till dig och de andra syskonen. Om någon av syskonen också har gått bort är det istället syskonbarn som ärver (ÄB 2 kap. 1-2 §).

Vad innebär det för dig?

För dig innebär detta alltså att din systers efterlevande make kommer ärva efter sin fru, inklusive hennes del av sommarstugan om det inte finns något testamente. Det spelar alltså ingen roll att det är hennes personliga egendom i det här fallet. Dock äger han med fri förfoganderätt och när även han gått bort så kommer arvet efter din syster gå vidare till hennes arvingar. Detta skulle kunna innebära att ni, som hennes syskon, får ärva.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare