Vem ärver huset? Särkullsbarnen eller den efterlevande maken?

Hej min far va omgift vid hans dödsdag. Han och hans fru hade inga gemensamma barn. Han hade 5 st innan och hon inga alls. Har hon rätt att ärva hela huset ? Det finns ett äktenskaps förord inskickat till skatte verket som är Reg 2012, där det står att det är enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om din far hade upprättat ett testamente, därför utgår jag ifrån att han inte upprättade något testamente.

När en make avlider ska en bodelning göras (9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken och 23 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). I detta fall hade ett äktenskapsförord upprättats mellan din far och hans fru där de avtalade att huset var din fars enskilda egendom. Huset kommer således inte ingå i bodelningen och utgör din fars kvarlåtenskap. Detta innebär att hans 5 barn kommer att ärva huset och inte hans fru. Barnen kan dock välja att avstå sin rätt till arv till förmån för hans fru (3 kap. 9 § ärvdabalken). Om barnen väljer att avstå från arvet kommer de att få sitt arv efter att frun går bort.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare