Vem ärver enskild egendom vid dödsfall?

Hej Är gift och det finns bara särkullsbarn. Om min man går bort före mig, kan verkligen hans barn utnyttja 3 kap paragraf 9 i ärvdabalken. Då allt vi äger är var och ens enskilda egendom. Jag ärver ju inte honom och han ärver inte mig. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finner du i ärvdabalken (ÄB)

Vem ärver enskild egendom vid dödsfall?

Om det finns ett upprättat äktenskapsförord mellan dig och din make som anger att all egendom är enskild egendom kommer din makes barn att ärva det som utgör hans enskilda egendom och du kommer behålla din enskilda egendom. I och med att ni inte ärver varandra kommer särkullbarnen inte kunna använda bestämmelsen i 3 kap. 9 § ÄB

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare