Vem ärver enskild egendom?

Jag äger ett hus som är min enskilda egendom. Min man o jag är gifta sedan många år tillbaka o har tre vuxna barn . Vad händer om jag avlider först.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finner du i ärvdabalken (ÄB), och bestämmer om bodelning i äktenskapsbalken (ÄktB).

Rättsliga utgångspunkter

I 3 kap. 1 § ÄB finns en regel som säger att det efterlevande maken ärver före gemensamma bröstarvingar. Det är en huvudregel som finns till för att skydda den efterlevande makens ställning. Det den efterlevande maken ärver ärvs med fri förfoganderätt.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Det som ingår i bodelningen är giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgods är allt som inte utgör enskild enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Den enskilda egendomen ingår således inte i bodelningen.

I en bodelning delas makarnas giftorättsgods lika, 11 kap. 3 § ÄktB, och om bodelning görs med anledning av dödsfall kallas det som finns efter den avlidne makens för dennes kvarlåtenskap. I kvarlåtenskapen ingår även enskild egendom.

Hur fördelas arvet om du avlider först?

Om du skulle avlida innan din make, kommer allt giftorättsgods ingå i en bodelning mellan er. Det delas på hälften och din make kommer ärva din del med fri förfoganderätt, före era gemensamma bröstarvingar. I din kvarlåtenskap finns även ett hus som utgör din enskilda egendom vilket också kommer tillfalla din make. Efter det att din make senare avlider kommer din kvarrlåtenskap, som tillföll honom, att gå till dina arvingar (i detta fall dina barn).

Om du vill undvika att din make ärver din enskilda egendom, kan du skriva ett testamente där exempelvis bröstarvingarna kan sättas in som testamentstagare. Bara för att det är enskild egendom blir den alltså inte undantagen från efterlevande makes arv om det inte specifikt regleras i ett testamente.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare