Vem ärver enskild egendom?

Min make äger en fastighet som är enskild egendom. Hans mamma lever och frågan är om han skulle avlida före henne vem tillfaller denna ? Vi har en dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt för mitt svar har jag att du och din make är gifta, samt att dottern är er gemensamma. Jag har heller ej beaktat om det finns några särkullbarn (då du ej nämnt något om det i din fråga). Särkullbarn är eventuella barn du eller din make har, men inte med varandra. Jag har heller ej beaktat eventuellt testamente.

Arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB). Er dotter är vad som kallas bröstarvinge och tillhör första arvsklassen. Bröstarvingar ärver lika lott, vilket innebär att om det bara finns ett barn som i ert fall så ärver hon allt från sin far (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom ni är gifta kommer du att ärva din make, inklusive fastigheten som är enskild egendom. Du ärver den med fri förfoganderätt och er dotter ärver den dag du går bort (3 kap. 1 § ÄB). Att egendomen är enskild kvittar (om inte testamente stadgar annat).

Din makes mamma tillhör andra arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB). För att vara berättigad till arv i andra arvsklassen krävs att det inte finns någon arvinge i första arvsklassen. Första arvsklassen utgörs av arvlåtarens barn, barnbarn etc. Eftersom ni har en gemensam dotter finns det arvinge i första arvsklassen och din makes mamma ärver honom inte. Om han vill annorlunda måste han skriva ett testamente.

Som svar på din fråga innebär det att om din make skulle gå bort kommer er dotter att ärva honom, dock ärver du först och hon ärver den dag du går bort. Du kommer att ärva egendomen med fri förfoganderätt innebärande att du får använda egendom eller sälja den, du får däremot inte testamentera bort den.

Om ni vill reglera arvsordningen rekommenderar jag att ni skriver ett testamente. För det ändamålet kan jag varmt rekommendera att ni bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister. Ett möte med våra jurister kan tas i våra lokaler, men även över e-post, telefon eller Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare