Vem ärver den enskilda egendomen?

Mina föräldrar skrev ett äktenskapsförord när de gifte sig rörande enskild egendom 1959. I den låg även intentionen att vi barn skulle ärva den enskilda egendomen efter varje föräldern vid ev dödsfall.

Är det barnen eller är det den kvarvarande föräldern som ärver den enskilda egendomen?

Vet att lagen ändrades 1988, är det hur det skrevs 1959 som styr eller hur ev dagens regelverk som styr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom finns stadgade i äktenskapsbalken (ÄktB) och regler om arv finns stadgade i ärvdabalken (ÄB). Båda lagarna är tillämpliga för din frågeställning.

Eftersom äktenskapsförordet är skrivet innan den nuvarande äktenskapsbalken trädde i kraft kommer jag även att ta upp två bestämmelser från lagen om införande av äktenskapsbalken.

Jag kommer nedan börja med att redovisa vad det innebär att viss egendom är enskild. Sedan kommer jag att översiktligt gå igenom arvsordningen för att sedan svara på vem som ärver den enskilda egendomen.

Vad innebär det att egendomen är enskild?

Att viss egendom är enskild innebär att den inte kommer att ingå i en bodelning. När en gift person avlider genomförs som huvudregel en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning är det enbart makarnas giftorättsgods som ingår (10 kap. 1 § ÄktB). Den avlidnes del i bodelningen samt dennes enskilda egendom utgör den avlidnes kvarlåtenskap och det är kvarlåtenskapen som fördelas genom arv.

Hur ser den legala arvsordningen ut?

Om det inte finns något testamente kommer den avlidnes kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen. I första hand fördelas då arvet på den avlidnes bröstarvingar, dvs på dennes barn (2 kap. 1 § ÄB).

Om den avlidne var gift vid sin bortgång har även maken rätt till arv. Efterlevande make ärver gemensamma barns del i arvet med fri förfoganderätt. Barn som den avlidne har sedan tidigare och som inte är gemensamma barn med den efterlevande maken kallas särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sin del i arvet direkt, gemensamma barn får vänta på sitt arv eftersom den efterlevande maken ärver deras del av arvet med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB).

Vem ärver den enskilda egendomen?

Vem som ärver den enskilda egendomen beror på om det är gemensamma barn inom äktenskapet eller om det är särkullbarn. Som huvudregel är det barnen som kommer att ärva den enskilda egendomen eftersom den är en del i kvarlåtenskapen, och enligt den legala arvsordningen står barnen som närmsta arvingar.

Om det endast finns gemensamma barn kommer dock den efterlevande maken att ärva barnens andelar i arvet (däribland den enskilda egendomen) med fri förfoganderätt. Barnen kommer då istället att få efterarvsrätt från sin först avlidna förälder och få ut arvet från denne när den andra föräldern avlider.

Att egendomen är enskild innebär att den inte ingår i bodelningen, men den blir en del av arvet vilket gör att den efterlevande maken kan ärva enskild egendom om det finns gemensamma barn.

Det är endast genom ett testamente som man kan fördela sin kvarlåtenskap, att det ligger i intentionen i ett äktenskapsförord att barnen ska ärva är inte tillräckligt. Testamente har flertalet formkrav som måste vara uppfyllda för att det ska vara giltigt och kunna verkställas.

Gäller den nya eller gamla lagen?

I och med den nya lagens ikraftträdande år 1988 upphävdes den gamla giftermålsbalken fast med viss begränsning (2 § lag om införande av äktenskapsbalken). Om ett äktenskapsförord registrerats enligt de gamla bestämmelserna får äktenskapsförordet inte ogiltigförklaras efter ikraftträdandet på grund av att rätten inte var behörig enligt äldre bestämmelser (14 § lag om införande av äktenskapsbalken). I övrigt är det nya lagen som gäller.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare