Vem ärver den enskilda egendomen

Min kusins syster avled 2016 och de har ett gåvobrev från deras far där det står att gåvan som är en fastighet

ska vara enskild egendom.

Hur ska det vara vid arvskifte har hennes systers make giftorätt till denna gåva som är enskild egendom ?

Vi undrar alla

hur detta funkar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom hon var gift ska det därför göras en bodelning med hennes make först. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom kan du sedan läsa om i 7 kap. 2 § ÄktB. Som du ser i 7 kap. 2 § 2 punkten ska egendom som make fått i gåva av någon annan vara enskild om det finns ett villkor som säger att egendomen ska vara enskild. Detta innebär att fastigheten inte ska ingå som giftorättsgods i bodelningen.

En efterlevande make ärver dock som huvudregel all kvarlåtenskapen. Undantaget är om det finns särkullbarn. Efterlevande make ärver alltså även enskild egendom, men han kommer ärva det med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att att egendomen sedan "går tillbaka" till den avlidne makens arvingar efter bådas bortgång. Systerns närmsta arvinge kommer då få rätt till fastigheten. Vem som är närmsta arvinge beror på hur familjesituationen ser ut, men först är barn/barnbarn och sedan föräldrar/syskon.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare