Vem ärver den avlidnes arv från tidigare anhörig?

Gratis fråga förutsättningar:

A, kvinna utan barn f 1924 - avliden 5/5 2017

Alla 6 syskon avlidna.

B, ett av syskonbarnen - avled 6/6 2017

B:s dödsbo avslutat Inget testamente

(Dbo: Make och en dotter). Maken ärvt

allt.

Fråga: Vem ärver B:s andel av arvet efter A,

Maken eller dottern?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att B fick ärva allt efter A i och med att B var den enda arvingen vid liv. Det arvet som B fick av A utgör en del av B:s kvarlåtenskap efter B:s död. Eftersom maken enligt dina uppgifter har ärvt allt efter B, innefattar det även B:s andel av arvet efter A.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare