Vem ärver av en livförsäkring?

https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1Hej! Jag har en fråga angående arvsrätt. Jag och min man har inte skrivit ett äktenskaps förord än och vi undrar över en sak.

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande och om hon och jag skulle förolyckas i tex en flygolycka, vem ärver då vad av min livförsäkring. Jag har 2 barn i mitt nuvarande äktenskap. Jag äger hälften av allt i vårat lantbruks företag.

Mvh jenny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Angående frågan om vem som ärver av din livförsäkring så beror det på. Är livförsäkringen förordnad till någon särskild? Det vill säga är någon angiven som mottagare av försäkringsbeloppet. I så fall om du skulle förolyckas skulle detta belopp gå till den personen, se 14:7 Försäkringsavtalslagen (2005:104) (FAL)

Om det däremot inte finns något förmånstagarförordnande så kommer dessa försäkringspengar ingå i ditt dödsbo. Angående vem som därefter ärver av ditt dödsbo så är dina gemensamma barn arvsberättigade enligt 2:1 Ärvdabalken(1958:637) (ÄB). Detta arv kommer dock omhändertas av din efterlevande make enligt 3:1 ÄB med fri förfoganderätt. Med detta menas att din efterlevande make kommer erhålla era gemensamma barns arv, dessa tillgångar får din make generellt sätt förfoga över som han vill fram tills hans död, dock får han inte testamentera bort tillgångarna. När den efterlevande maken avlider kommer era gemensamma barn vara berättigade till efterarv efter dig, d.v.s. tillgångarna + livförsäkringspengar som din make hade med fri förfoganderätt, se 3:2 ÄB. Sammanfattningsvis kommer dina barn ärva din livförsäkring om du inte har skrivit den till någon. Dock kommer dessa pengar först innehas av din make.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar, Josef

Josef Lindström HabtaRådgivare