Vem är skyldig att ersätta skador orsakade av en hund?

Hej! Jag har passat en liten hund som har bitit sönder bilbältet i bilen. Kostnaderna för att sätta in ett nytt är 5609 kr hos Mekonomen. Hundägaren sa innan passningen att hunden inte kan lämnas hemma ensam för då skäller den och blir orolig. De sa att det gick bra att ha hunden i bilen om jag skulle göra ärenden. Jag sa att jag passar hunden om jag får med en bur. Ägaren sa att det funkar bäst med sele. Jag fick alltså inte med buren. Jag frågade om hunden bitit sönder saker i bilen om man lämnar den. Och jag fick till svar att den aldrig gjort något och kommer inte förstöra ngt. Så jag litade på detta. Efter att varit borta i 30 min så hade hunden bitit sönder bältet. Dvs jag hade fått felaktig information angående hunden. Ägaren vill inte betala eller kontakta sitt försäkringsbolag för att hjälpa till med ersättningen . Hur kan jag göra för att gå vidare med detta? Och vem är skyldig att betala? Mvh Linnea

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga så undrar du vem som är skyldig att ersätta skadan som en hund som du inte äger orsakat samt hur du ska gå tillväga för att kräva ut skadeståndet. Eftersom skadan orsakats av en hund kommer jag utgå från Lag om tillsyn över hundar och katter (HokL).

Vem är ansvarig

Eftersom det är en skada som är orsakad av en hund så ska den ersättas av ägaren eller innehavaren (HokL 19 § första stycket). Eftersom du i detta fallet har agerat hundvakt så är du att anse som innehavaren enligt propositionen och kan vara den som är skyldig att ersätta skadan.

Däremot med tanke på det du beskrivit i dina omständigheter att ägaren garanterat vissa saker gällande hunden kan detta möjligtvis skifta över ansvaret tydligare åt ägaren.

Tips hur du ska gå vidare med detta

Eftersom både du och ägaren är rättsligt skyldiga att ersätta skadan så skulle mitt tips vara att försöka kompromissa med ägaren att ersätta skadan i viss mån för att inte stå helt utan ersättning.

Skulle du ville kräva skadestånd rättsligt och inte komma överens om något med ägaren går detta att göra genom domstolsprocess.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare