Vem är egentligen i bäst behov av bostaden?

Hej jag och min fästman är sambos sedan 1 år tillbaka, om vi skulle separera, undrar jag vem av oss som egentligen skulle vara i bäst behov av att överta vår gemensamma bostad. Min fästman står ensam på hyreskontraktet, har ej skulder o har större chans än jag att få en ny lägenhet, jag har lite skulder hos kronofogden och har därför inte så stor chans att få en ny bostad, sen har vi heller inga barn i nuläget. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambolagen (förkortad SamboL) tillämpas när sambor separerar.

Det måste anses vara skäligt att du övertar bostaden
En bodelning ska göras på begäran av någon av samborna, 8 § SamboL. I bodelningen ingår samboegendomen, som utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag som har anskaffats i syfte att ni båda ska använda detta ("förvärvats för gemensamt bruk", 3 § SamboL). Hyresrätter ingår i definitionen för vad som anses vara sambors gemensamma bostad, 5 § första stycket tredje punkten SamboL.

Som du säger har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att "få denna egendom i avräkning på sin lott", 16 § andra stycket SamboL. Om det rör sig om en hyresrätt kan värdet anses ringa och du får ta över bostaden utan avräkning. Det måste dock anses vara skäligt att du får överta bostaden.

Svårt att säga i det enskilda fallet
En bedömning av vem som bäst behöver bostaden måste alltså göras. Samtliga omständigheter väger in och vanligaste skälet brukar utgöras av att ett gemensamt barn ska bo merparten av tiden hos den sambo som slutligen får överta bostaden. Hänsyn tas också till hur svårt det skulle vara för dig att anskaffa en ny bostad, hur er ekonomi ser ut mm. Det är alltså svårt för mig på rak arm att konstatera vem av er som kommer att ha störst behov av att få överta hyresrätten i händelse av en separation, särskilt när ni inte har gemensamma barn. Ifall dina omständigheter inte kan anses vara så pass trängande att det är skäligt att du övertar hyresrätten, kommer den troligen att falla på din fästmans lott eftersom den står i hans namn. Kortare samboförhållanden inverkar också på om det ska anses skäligt att samboegendomen delas lika vid en bodelning, 15 § SamboL.

Märk att övertagande av bostad i första hand gäller sambors gemensamma bostad enligt definitionen ovan, dvs. att utgångspunkten är att du inte kan överta en bostad som inte är förvärvad för gemensamt bruk. Detta gäller exempelvis om du skulle flytta in i din sambos lägenhet när han redan har bott där ett antal år innan det blev aktuellt för er att flytta ihop. I vissa fall kan du dock få överta också en bostad som inte är förvärvad för gemensamt bruk, om synnerliga skäl är för handen. Detta brukar dock sällan vara fallet om det inte finns gemensamma barn med i bilden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare