Vem är det som ärver när både testamente och särkullbarn finns med i bilden?

Jag är gift sedan 8 år tillbaka. Min man upprättade ett äktenskapsförord när vi gifte oss. Vi är båda över 70 år. Min man har en son från ett tidigare förhållande och jag har fyra döttrar från ett tidigare äktenskap. Allt som står som enskild egendom ägs av min make. Min fråga är då: Om min make avlider före mej, vad händer då med den enskilda egendomen? Räknas den då som giftegods eller arvegods? Vi har ett skrivet testamente där det är angett att jag ska ärva min man, utom laglotten då. Om det räknas som arvegods , ska hans son ärva hälften då? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och titta i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Bröstarvingar ärver först så länge de är makarnas gemensamma barn

I första arvsledet finns bröstarvingarna, alltså barnen. Din mans son är en bröstarvinge efter din man, och dina döttrar är bröstarvingar efter dig. Det är bröstarvingarna som först och främst ska ärva efter sina föräldrar i lika stora delar (ÄB 2 kap 1 §). Det finns dock en regel som menar att gifta makar alltid ärver varandra före gemensamma barn (ÄB 3 kap 1 §). Den regeln är dock inte användbar i ert fall, då ni inte har några gemensamma barn tillsammans. Din mans son och dina döttrar kallas istället för särkullbarn i er relation.

Särkullbarn har alltid rätt att få ut sin laglott direkt

Ett särkullbarn har alltid rätt att få ut sin laglott direkt. Laglotten består av halva den ordinarie arvslotten, vilket du redan verkar ha förstått. Jag ska ändå ge ett exempel: Om du efterlämnar dig 400 000 kr när du går bort, så innebär det att dina döttrar har arvslotter på 100 000 kr var. Det ger en laglott på 50 000 kr var, eftersom att det är hälften av 100 000 kr (ÄB 7 kap 1 §).

Du ärver hälften av din mans giftorättsgods och enskilda egendom

Som jag har förstått det så har ni skrivit ett testamente där ni har formulerat att du ska ärva allt förutom laglotten efter din man. Om din man går bort före dig så kommer en bodelning att göras (ÄktB 9 kap 1 §). I själva bodelningen kommer endast giftorättsgods att ingå, alltså ingen enskild egendom (ÄktB 10 kap 1 §). Låt oss då leka med tanken att ni får sammanlagt 800 000 kr att dela på efter bodelningen i giftorättsgods, eller 400 000 kr var. Din man har då 400 000 kr plus hans enskilda egendom. Om vi säger att hans enskilda egendom är 400 000 kr likaså, så har han efter bodelningen sammanlagt 800 000 kr. Både giftorättsgodset och den enskilda egendomen läggs med andra ord här ihop till en gemensam summa. I och med ert testamente går då 400 000 kr av dessa till dig, och 400 000 kr til din mans son i form av laglotten.

Sammanfattning

Endast giftorättsgods delas i en bodelning mellan dig och din man på grund av dödsfall. Din mans del av giftorättsgodset läggs sedan ihop med hans enskilda egendom för att sedan delas i arvet. Du och din mans son ärver alltså halva hans giftorättgods och halva hans enskilda egendom var.

Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Jag hoppas tills vidare att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare