Vem är ansvarig om mobilen försvinner under en lektion?

Angående SFS 2022:940 5 kap,4 a § och framåt. Vems är ansvaret om mobiltelefonen lämnas över/in av elev. Exempelvis elev lämnar in mobiltelefon i låda vid lektions början, denna telefon försvinner sedan, vem står då som ansvarig? Detta startar en följdfråga om elev vägrar lämna ifrån sig mobilen och har den i en ficka under kläderna, är det då lagligt att ta fram denna i och med den nya lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som bär ansvaret om en mobil försvinner under en lektion, efter att eleven lämnat in den i en låda i klassrummet (och då till lärarens omhändertagande). Du tar även upp en följdfråga, där jag tolkar det som att du undrar vad som sker om en elev vägrar lämna ifrån sig telefonen och sen tar fram den och använder den.

Jag vill också nämna att jag antar att frågorna berör en situation i grundskolan eller gymnasiet, då de flesta av dessa regler inte tillämpas på universitet eller högskola. Tillämplig lag för situationen är skollagen (SL) och jag kommer utgå från den nya skollagen med de nya ändringarna som blev tillämpliga den 1 augusti 2022 (SFS 2022:940).

Ändringarna i skollagen

Enligt 5 kap. 4 a § SL, som du nämner, står det att användning av mobiltelefon vid undervisning får endast ske enligt lärarens instruktioner i syfte att främja elevernas utvecklande och lärande eller om det utgör extra anpassning eller särskild stöd enligt 3 kap. Lagregeln nämner även att om det finns särskilda skäl får rektorn eller en lärare tillåta en enskild elev att använda en mobiltelefon även i andra fall än som avses ovan.

Enligt 5 kap. 4 b § SL så får en lärare omhänderta mobiltelefoner för att förebygga störningar i undervisningen och förebygga kränkande fotografering.

En mobiltelefon som har omhändertagits av en lärare, ska som huvudregel lämnas tillbaka till eleven senast i samband med att lektionen är slut (5 kap. 4 c § SL).

5 kap. 6 § SL säger att en lärare får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero. En sådan åtgärd får dock endast vidtas om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter (5 kap. 6 § andra stycket SL).

Vem är ansvarig om eleven lämnar in sin mobiltelefon?

Om en mobiltelefon omhändertas av skolan med stöd av skollagen eller skolans ordningsregler, är det den som har hand om telefonen som har ansvar för föremålet. Det är viktigt att egendomen förvaras på ett betryggande sätt. Om egendomen skadas under den tid som skolan förvarar den, kan skolan bli skadeståndsskyldig (prop. 2006/07:69 s.12).

Vad händer om en elev vägrar lämna ifrån sig mobiltelefonen?

5 kap. 7 § SL säger att i grundskolan och gymnasieskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen om eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt och eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren eller handledaren.

Jag tolkar denna reglering så att om en elev inte vill lämna ifrån sig telefonen på lärarens uppmaning utan vill ha den i fickan, och telefonen sen stör, får läraren visa ut eleven från undervisningssalen om eleven inte vill lämna in sin telefon. Alltså får inte eleven i din sistnämnda fråga ta fram telefonen, för då anses den förmodligen som ett störningsmoment och då har läraren antingen rätt att ta mobilen ifrån eleven, eller om hen vägrar, utvisa eleven ur klassrummet tills att lektionen är slut. Då förutsatt att eleven inte fått speciellt tillstånd av läraren eller rektorn att använda mobilen.

Enligt prop. 2021/22:160 vill regeringen att det ska ske en ökad möjlighet för skolpersonal att omhänderta mobiltelefoner.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis får en mobil endast användas efter lärarens instruktioner i utbildande syfte. En lärare får i förebyggande syfte omhänderta mobiltelefoner för att förhindra eventuella störningar i klassrummet. Som huvudregel ska en sådan omhändertagen mobiltelefon lämnas tillbaka till eleven i slutet av lektionen. Men om en telefon blir borttappad under tiden den är omhändertagen av läraren, är det läraren som har ansvar över den och om den blir skadad kan skolan bli skadeståndsskyldig.

Som svar på din sista fråga, så är det enligt min tolkning av lagbestämmelserna, inte okej för eleven att ta fram och använda sin mobil efter att den vägrat lämna in den till läraren. Då ska den vara i fickan och inte störa lektionen. Om eleven ändå använder mobilen trots lärarens uppmaningar, kan det bli aktuellt att läraren utvisar eleven ur klassrummet för resten av lektionen. Dock ska poängteras att en sådan åtgärd ska stå i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter, varav jag inte kan ge ett exakt svar på vad som är okej eller inte, utan det beror på den specifika situationen.

Hoppas detta gav dig svar på dina frågor. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare