Vem är ansvarig när en kopplad hund sliter sig och biter en lös hund?

Vi var i vår stuga med några vänner. Vi hade med våran hund, en chihuahua, våra vänner hade med sig sin hund, en schäfer. Deras hund satt bunden hela dagarna i trädgården. Min hund var med mig överallt och jag var ute och gick promenader osv.

En dag va jag och en vän iväg en stund och handlade. När vi kom tillbaka blev min hund så glad o se mig, så hon sprang ut från stugan och fram till mig o va superglad. I denna stund så sliter sig våra vänners schäfer från där den va bunden, rusar rakt fram till min hund och hugger henne över rygg och mage, samt skakar om henne flertalet gånger tills hon tillslut spottar ut henne.

Deras försäkringsbolag säger nu att det blir delat ansvar, alltså att dom bara ersätter hälften, och dom refererar det till att vi hade ansvar över vår hund som då va lös och deras va kopplad. Jag jämfört och sa att det hade ju inte spelat någon roll om min också var kopplad, då deras hund SLET sig. Men dom köper inte detta. Jag vill nu såklart överklaga.. men har jag rätten på min sida?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni har delat ansvar eller om ägarna av schäfern är ansvariga för skadan på din hund. I mitt svar tänker jag först förklara vem som är ansvarig när en hund orsakar skador, för att sedan gå vidare till att svara på vad som gäller i ditt fall och slutligen ge förslag på hur du kan gå vidare.

Vem är ansvarig när en hund orsakar skador?
Regler om hundägares ansvar finns i lagen om tillsyn över hundar och katter. En hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för sin hund. Det innebär att hundägaren alltid ska ersätta skador som hunden orsakar, oavsett omständigheterna.

Vad gäller i ditt fall?
Om ens hund skadar andra djur, människor eller förstör egendom så blir alltså ägaren ansvarig. Det spelar ingen roll om din hund var lös, om hundarna lekte eller om din hund skällde på schäfern eftersom att ägaren alltid är ansvarig över sin egen hunds handlingar. Enligt lag så kan du alltså inte du göras "lika ansvarig" för skadan som schäferns hundägare bara för att du hade din hund lös. Du kan bara bli ansvarig för skador som din hund orsakar.

I din fråga förstår jag det som att du inte försökt kräva skadestånd ifrån ägarna av schäfern utan att det är försäkringsbolaget som krånglar. Det ska dock sägas att du kan begära skadestånd direkt från hundägaren.

Gällande att kräva ersättning från försäkringsbolaget så kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga eftersom att jag inte vet vad som står i avtalet mellan schäferns ägare och försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget kan ha lagt in vissa villkor i avtalet som gäller när den försäkrade hunden har orsakat skada. Jag skulle därför råda er att läsa igenom avtalet noga. Det som går att säga är att enligt lag så är ägaren av hunden ansvarig för all skada som hunden orsakar oavsett omständigheterna.

Hur kan du gå vidare?
Jag skulle råda dig att ta kontakt med en jurist om du ska överklaga. Då kan du få hjälp med rådgivning kring om det skulle löna sig att gå vidare med en överklagan (det vill säga om du har rätten på din sida) och du kan även få hjälp att skriva en stämningsansökan. Vill du boka tid med en av Lawlines jurister så kan du göra det här!

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare