Vem är ansvarig för inlägg på sociala medier?

Låt säga att jag är "Ansvarig utgivare" för en studentföreningen. Vad innebär det egentligen?

Vi är ingen tidskrift och bör därför inte falla under Tryckfrihetslagen.

Hur är det om vi publicerar en reklamaffish?

Vad gäller om vi startar en facebooksida? Kan man söka utgivningsbevis för en sida på sociala medier? Vad gäller för instagramkonto?

Faller det då istället under lagen om elektroniska anslagstavlor ?

Funderingarna grundar sig i att ordföranden för vår studentföreningen inte låter oss ha ett eget instagramkonto för vårt utskott. Han säger; "jag är ansvarig utgivare för föreningen och det blir för mycket jobb för mig att kolla på alla utskotts konton på sociala medier"

Vi tycker att det är löjeväckande. Ordföranden står som ansvarig utgivare på sektionen, men vad betyder det egentligen i sammanhanget?

Hoppas det inte blev för rörigt!

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
jag tolkar din fråga som att det handlar om publicering av olika meddelanden på sociala medier. Vidare har jag uppfattat det som att det rör sig om en studentförening som inte tillhandahåller tryckt skrift utan endast elektroniska tjänster. Jag kommer därför främst besvara dina frågor utifrån yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Vad gäller om ni startar en facebooksida och instagramkonto?
För facebooksidor och instagramkonton finns det ingen utgivare. Någon måste ändå hållas ansvarig för det som publiceras. Det blir därför var och en som publicerar något som får ansvara för det i enlighet med reglerna i brottsbalken (t.ex olaga hot 4 kap 5 § brottsbalken). Den som tillhandahåller facebooksidan eller instagramkontot har dock ett ansvar. Den ska ha uppsikt över sidan och kontot i den mån det krävs och är skäligt. Personen ska ta bort och hindra spridning av inlägg och kommentarer med brottsligt innehåll, 4 och 5 § lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Om reklamaffischen ska publiceras på dessa medier gäller samma regler.

Vad innebär det att vara ansvarig utgivare?
Som nämnt finns det inte någon utgivare för just facebooksidor och instagramkonton. Men i de fall er studentförening tillhandahåller andra tekniska upptagningar så kan det bli aktuellt med utgivare, 4 kap 1 § YGL. Den som är ansvarig utgivare ansvarar primärt för det som publiceras och är alltså den som kan dömas vid ev. brott, 6 kap 1 § YGL.

Sammanfattning:
Min tolkning av lagen är att den som tillhandahåller facebooksidan eller instagram kontot inte per automatik måste vara ordföranden. Det kan förmodligen vara alla som har tillgång till inloggningsuppgifter till kontot. Detta eftersom de kan ändra, ta bort och lägga till innehåll. På en facebook-sida blir förmodligen främst den/de som är admin ansvariga eftersom de kan radera och justera innehåll. Det kan finnas fler tolkningar av begreppet tillhandahålla.

På din fråga om vad det innebär att vara utgivare blir således svaret att den personen ansvarar för publiceringar. Detta gäller dock inte för facebook och instagram eftersom det inte finns utgivare där.

Hoppas att det var svar på dina frågor. Hör gärna av dig igen annars!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare