Vem är ansvarig för ersättning för skador som en hund orsakat?

Hej! Min son var nyligen på en månads semester utomlands. Under tiden så bodde hans tjugoåriga dotter i hans lägenhet för att kika till den. Under tiden av hans frånvaro så skaffade dotterns pojkvän en hundvalp som har kissat och bajsat ner hela lägenheten så det stinker urin och avföring överallt och parketten har fått fläckar. Vem är ansvarig för sanering av lägenheten och ersättning för åtgärder av parketten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inom skadeståndsrätten så finns det något som heter strikt ansvar. Detta innebär att det föreligger skadeståndsansvar även om det inte funnits något uppsåt eller om inte heller oaktsamhet förelegat. Strikt ansvar regleras bara i ett fåtal lagar och är rätt så ovanligt.

En lag som strikt ansvar regleras i är lagen om tillsyn över hundar och katter(Lagen).

I denna lag stadgas det att skada som orsakas av hund ska ersättas av dennes ägare eller innehavare(19§). Innehavare i detta fall syftar på de som tagit emot en hund för innehav, såsom hunddagis, passning, osv.

I ditt fall så verkar det som att dotterns pojkvän som i detta fall är både ägare och verkar ha varit innehavare skyldig att betala alla ersättningskrav som hunden orsakat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare