Vem är ansvarig för att ersätta skador orsakade av hund?

Hej, jag var på middag hemma hos ett par vänner som den kvällen var hundvakter. När jag under kvällen tillrättavisar hunden så anfaller den mig och under tumultet blir jag biten och tvingas uppsöka sjukvård. Jag undrar om ansvaret för hunden ligger på dess ägare eller på mina vänner som var hundvakter när incidenten hände? Vilken ersättning har jag rätt till och från vem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din fråga handlar om att en hund anfallit dig blir lag om tillsyn av hundar och katter tillämplig.

Vem är ansvarig?

För hundar gäller strikt ansvar vilket innebär att hundens ägare alltid är skyldig att ersätta skadorna som dennes hund orsakar, se 19 §. Detta innebär alltså att det är hundägaren som är ansvarig att ersätta dig för skadorna. Hundägaren kan i sin tur ha rätt att få tillbaka det hen betalar till dig i skadestånd av den som orsakat skadan, d.v.s. eventuellt de som var hundvakter beroende på omständigheterna. Detta spelar dock ingen roll för dig eftersom du oavsett har rätt till ersättning av hundägaren. Hur stor ersättning du kan kräva beror på vilka skador du lidit, men du kan exempelvis kräva ersättning för sjukvårdskostnader och eventuella sönderrivna kläder o.s.v.

Svar: Hundägaren är strikt ansvarig för sin hund och du har rätt att kräva ersättning för alla de skador du lidit från hundattacken av ägaren. Du kan däremot inte kräva ersättning av hundvakterna.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om det skulle uppstå ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare