FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/03/2020

Vem är ansvarig ägaren eller den som har fullmakt i ett aktiebolag ?

Mvh Yvonne

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Svar på din fråga kan en finna i Aktiebolagslagen . Vem som är ansvarig på ett aktiebolag kan variera beroende på de uppgifter som ska utföras. Dock kan man fastställa att styrelsen för ett aktiebolag är den främsta företrädaren för bolaget och har till huvuduppgift att exempelvis teckna dess firma, det vill säga företräda bolaget utåt där man har behörigheten att ingå rättsligt bindande avtal, se 8 kap. 35 § ABL.

Styrelsen fattar trots detta normalt sätt inte alla beslut i ett aktiebolag, utan lämnar över en del uppgifter till den verkställande direktören (VD) där denne ska sköta den löpande förvaltningen av bolaget, 8 kap. 29 § ABL.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare