Vem är anknytningspersonen när en förälder söker uppehållstillstånd, och barnet bor med den andra föräldern?

Hej

Jag är svensk medborgare, har gift mig med utländsk medborgare vi har fått barn som är svensk medborgare och min fru är mamma till svensk medborgare. Vi har fått avslag på ansökan innan barnet föds. Nu har vi lämnat ansökan på nytt (anknytning)

Vi läste att försojnings kraven gäller inte om anknytning person är barn. Är inte barn anknytning person i det här fallet?

Med vänliga hälsningar hela familjen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Utlänningslagens bestämmelser är tillämpliga på ansökan om uppehållstillstånd. Även den s k tillfälliga lagen gäller för närvarande.

Enligt den tillfälliga lagen så gäller ett krav på att en anknytningsperson ska kunna försörja sig själv och den som söker uppehållstillstånd, samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard. (9 § första stycket lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige)

Enligt samma lag gäller inte försörjningskravet när ansökningspersonen är ett barn. (10 § första stycket lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige)

Frågan är då om barnet i ert fall kan vara anknytningspersonen?

En förälder till ett barn som är svensk medborgare kan få uppehållstillstånd på grund av anknytningen till barnet, om:

- föräldern är vårdnadshavare till barnet

och

- barnet är bosatt i Sverige

och

- föräldern varaktigt bor tillsammans med barnet.

Detta följer av 5 kap. 3a § första stycket, punkten 3 i utlänningslagen.

I ert fall så antar jag att din fru är vårdnadshavare till barnet.

Det framgår dock inte av din fråga om barnet bor i Sverige, och det framgår inte om din fru bor tillsammans med barnet.

- Om barnet inte bor i Sverige så kan barnet alltså inte vara anknytningsperson.

- Om barnet bor i Sverige, men din fru inte bor tillsammans med barnet så kan barnet inte vara anknytningsperson.

Eftersom jag inte vet var barnet bor, och inte heller om din fru bor tillsammans med barnet, så kan jag inte svara ja eller nej på frågan om barnet kan vara anknytningsperson. Jag hoppas att du själv kan avgöra detta.

Sammanfattningsvis så måste du uppfylla försörjningskravet om du är anknytningspersonen. Om barnet är anknytningspersonen så gäller inte försörjningskravet. För att barnet ska vara anknytningsperson så måste barnet bo Sverige, och din fru måste bo tillsammans med barnet.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare