Vem ansvarar för varan vid retur när varan har försvunnit?

Hej,

jag har köpt och returnerat en vara till ett e-handelsföretag men nu hävdar företaget att de inte tagit emot returen. Har lagt ned åtskilligt med tid på att få klarhet i vad som har hänt men det verkar som att posten inte registrerat försändelsen (jag lämnade in två paket samma dag och fick en bekräftelse på mail som jag inte kontrollerade noggrant, det stod specifikation två gånger så jag förutsatte att båda försändelserna var med). E-handelsföretaget har inkommit med påminnelse och inkassohot varför jag betalat trots att jag returnerat produkten. Har vänt mig till postombudet i två omgångar men har inte fått någon mer information. transportören har inget spår av försändelsen. Är bevisbördan och risken min i detta fall? Det känns väldigt orimligt då jag anser att jag agerat rätt och kan inte ansvara för att det brister på andra ställen i logistikkedjan. Jag antar att jag undrar om det finns någon chans att jag ska få mina pengar tillbaka. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar din ångerrätt vid distansköp och därmed blir lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Det framgår inte att när du åberopade din ångerrätt och hur du gjorde den så jag kommer utgå att den gjordes inom 14 dagar och på ett korrekt sätt.

Hur fungerar din ångerrätt?
När det kommer till distansköp så har konsumenten en rätt att ångra köpet inom 14 dagar och det betyder att konsumenten har rätt att frånträda avtalet med näringsidkaren inom den utsatta tiden. Det krävs också att konsumenten har kommunicerat detta på ett tydligt sätt exempelvis via mail (10 § Distansavtalslagen).

Vem ansvarar för varan vid utnyttjad ångerrätt?
Det finns inga särskilda regler för vem som står för risken vid utnyttjad ångerrätt i distansavtalslagen. Dock enligt den allmänna reklamationsnämnden (ARN) så har företaget ansvaret för varan under transporten när en konsument brukar sin ångerrätt. Det betyder att om det skulle hända något med varan så ansvarar företaget för det om de inte kan bevisa du har varit vårdslös (exempel otillräcklig paketering) eller inte lämnat varan till transportör. Det betyder att de måste bevisa att felet ligger hos dig och inte hos dem.

Din situation
Min bedömning, utifrån informationen i din fråga, är att du inte har gjort något fel då du har lämnat in varorna till transportör och fått en bekräftelse på mail. Detta bör räcka som bevisning (även om det är företaget som ska bevisa motsatsen) och därmed blir det alltså svårt för företaget att motivera att du inte har lämnat in varorna eller varit vårdslös. Så du bör inte behöva betala och ansvaret ligger hos företaget. Så det första du ska göra är att kontakta företaget och hävda att ansvarat ligger företaget och sedan ringa fakturabolaget och bestrida fakturan. Sedan om det skulle vara att de inte följer lag så kan du vända till ARN där de kan pröva din tvist. Då prövar ARN ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälper dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare