FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/03/2022

Vem ansvarar för underhåll av enskild väg?

Hej

Jag äger en fastighet. På fastigheten sträcker sig en enskilld väg som går till en stuga med en åretruntboende.

Ägaren av stugan hävdar att hemtjänsten inte vill köra ut på grund av att vägen är för dålig. Vems skyldighet är det att hålla vägen i körbart skick? Det finns inget servitut skrivet vad jag eller stugägaren kan hitta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering enskild väg

När flera nyttjar en väg kan man inrätta en gemensamhetsanläggning om vägen är av väsentlig betydelse (5 § anläggningslagen, AL) och fördelarna överväger nackdelarna (6 § AL). De fastigheter som nyttjar anläggningen bildar en samfällighet (14 § AL). Hur kostnaderna för den enskilda vägen ska fördelas i samfälligheten fastställs vid förrättningen av gemensamhetsanläggningen och innefattar kostnader för underhåll av vägen. Kostnaderna beräknas i huvudregel efter i vilken omfattning varje fastighet använder vägen (15 § AL).

Ansvarig för väg kallas väghållare. Gällande enskilda vägar är ägarna till fastigheterna som har nytta av vägen väghållare. Underhåll av vägen sköts oftast av någon form av organisation, delägarförvaltning eller samfällighetsförening som omfattar berörda fastigheter (4 § lag om förvaltning av samfälligheter).

Ditt fall

Då den enskilda vägen ligger på din fastighet har du delvis ansvar för underhåll av vägen. Även stugägaren har ett behov att köra på vägen för att ta sig till sin stuga och är därför också skyldig till underhåll av vägen. Hur detta ska fördelas är svårt för mig att svara på då jag inte vet om det t.ex. föreligger en gemensamhetsanläggning för vägen eller om det finns en samfällighet för den. Jag skulle därför rekommendera dig att vända dig till lantmäteriet som är ansvarig myndighet för dessa frågor för att ta reda på om samfällighet finns eller om du och stugägaren kan bilda en, eller på annat sätt komma överens om hur förvaltningen av vägen ska skötas, då både du och sugägaren är berörs av den enskilda vägen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare