FrågaEKONOMIÖvrigt18/08/2021

Vem ansvarar för tjänstebil med körförbud?

Hej! Jag jobbar på en arbetsplats där en av arbetsuppgifterna är att köra företagets bilar. Vissa av mina kollegor har blivit stoppade av polisen för att fordonen ibland har fått körförbud eftersom de inte har besiktigats. Jag undrar följande:

* Kan jag få böter om jag blivit instruerad av min chef att köra en bil som ingen av oss visste hade körförbud och jag senare blir stoppad av polisen?

* Vad skulle kunna hända om jag hamnar i en trafikolycka och företagsbilen jag framför (utan min vetskap) är oförsäkrad och har körförbud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns två aspekter att diskutera, den första är vad som gäller straffrättsligt - dvs om någon kan dömas för brott. Den andra är vad som gäller skadeståndsrättsligt.

Vad gäller den straffrättsliga frågan så gäller följande. Det är i första hand ägaren av fordonet, dvs din arbetsgivare, som får betala böter ifall denne inte hindrat att fordonet körs i strid med körförbud. Däremot kan även du som förare bli skyldig att betala böter ifall du känt till körförbudet (Fordonsförordning 8:9). Du bör därför vägra köra en bil som du vet har körförbud.

Vad gäller skadestånd så kommer det så gott som alltid vara din arbetsgivare som blir skadeståndsskyldig. Detta följer av att man som arbetstagare endast blir skadeståndsskyldig för skador orsakade i tjänsten om det finns "synnerliga skäl" (SkL 4:1). Detta är ett väldigt högt krav. Skulle du hamna i en olycka när du kör i tjänsten och företagsbilen är oförsäkrad blir det alltså din arbetsgivare som får betala. Undantaget skulle kunna vara om du är väl medveten om att bilen har körförbud och du kör mycket oförsiktigt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare