Vem ansvarar för städning av nedskräpad tomt i ett hyresförhållande?

vem ansvarar för en nerskräpad tomt som blir ålagd av kommunen att städas upp , hyresgästen eller fastighets ägaren som bor på annan ort

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör ett hyresförhållande. Regler om det finns i 12 kap jordabalken (JB). Enligt 12:24 JB har hyresgästen en så kallad vårdplikt av hyresobjektet. Om hyresgästen inte uppfyller vårdplikten utan orsakar skador kan hen bli ersättningsskyldig gentemot hyresvärden. Enkelt beskrivet innebär vårdplikten att hyresgästen ska iaktta den aktsamhet som utmärker en ordentlig person.

Vårdplikten samverkar med hyresvärdens underhållsplikt, som regleras i 12:9 och 12:15 JB. Underhållsplikten innebär att hyresvärden på tillträdesdagen ska tillhandahålla hyresobjektet i det skick som enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbart för det avsedda ändamålet. Hyresvärden är sedan skyldig att se till att hyresobjektet hålls i detta skick under hyrestiden. Viktigt att tänka på är att underhållsplikten avser "större" arbeten, så som mer omfattande renoveringar. Hyresvärden är naturligtvis inte skyldig att utföra "vanlig städning" åt hyresgästen.

Frågan är nu om nedskräpning av tomten hör till hyresgästens vårdplikt eller hyresvärdens underhållsplikt. Enligt min mening beror det på hur tomten såg ut när hyrestiden började. Eftersom hyresobjektet ska vara i bra skick vid hyrestidens påbörjande var troligtvis tomten inte nedskräpad då. I sådana fall är det en del av hyresgästens vårdplikt att hålla tomten fri från nedskräpning, eftersom en ordentlig person inte hade skräpat ner tomten. Det är därmed hyresgästens ansvar att städa upp efter ett åläggande av kommunen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare