FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/10/2017

Vem ansvarar för skulder vid en bodelning?

Hej

1 månad efter att jag och min sambo ingått äktenskap försattes mitt aktiebolag i konkurs. Konkursboet kommer hamna på ett par hundratusen som jag ingått borgen för. Vem äger konkursboet vid en skilsmässa. Om jag förstått det rätt så ägde min fru genom äktenskapet 50% av bolaget vid ingång av äktenskap. är 50% dvs 100.000 hennes skuld eller är hela kalaset mitt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller angående skulder vid en bodelning?

Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta framgår av 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Om ni inte har skrivit ett äktenskapsförord så är bolaget att se som giftorättsgods som hon får ta del av vid en eventuell bodelning. Eftersom bolaget är satt i konkurs finns inga tillgångar kvar. Det går inte att äga tillgångar i ett konkursbo.

Vad händer vid en eventuell skilsmässa?

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras för att fördela tillgångarna. Eftersom varje make svarar för sina skulder kommer hela skulden att vara din. Vid en eventuell bodelning skulle det kunna se ut så här:

Du

300 000 kr giftorättsgods

-200 000 kr skulder (AB)

100 000 kr (det som blir kvar)

Din fru

300 000 kr giftorättsgods

300 000 kr (det som blir kvar)

Delningen

400 000 kr (belopp som går in till delning)

200 000 kr (din nettoandel)

200 000 kr (din frus nettoandel)

200 000 kr + 200 000 kr (skuldtäckning - uträkning för din bruttoandel)

200 000 kr (uträkning för din frus bruttoandel)

400 000 kr (din bruttoandel)

200 000 kr (din frus bruttoandel)

Observera att detta bara är ett exempel och att beloppen är påhittade. Ursäkta det något röriga exemplet, textbehandlaren är inte helt kompatibel med andra program. Hela kalaset är ditt men i praktiken kommer hon att få bära en del av det då det påverkar hur mycket var och en av er får ut i bodelningen. I det här exemplet går 400 000 kr in till delning (hennes 300 000 kr plus 100 000 kr från dig). Era nettoandelar kommer att landa på 200 000 kr var men du ska ha pengar för att täcka dina skulder. Alltså kommer du i bruttoandel få ut 200 000 kr plus 200 000 kr för skuldtäckning. Slutresultatet skulle bli 400 000 kr till dig och 200 000 kr till henne.

Om det är så att du har enskild egendom ska skulden räknas av mot den enskilda egendomen först. Återstår det en skuld efter avräkningen dras den av från giftorättsgodset som i exemplet ovan.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare