FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/10/2018

Vem ansvarar för skötsel av häck på tomtgräns?

Hej!

Det ligger till så här.

Vi bor granne med en familj som bor på samma gata som vi.

Mellan oss och dom så sitter det en häck.

Vi klipper hälften av häcken på vår sida och de klipper hälften på sin sida.

Nu är det så att de senaste åren så sköter de ej häcken överhuvudtaget på sin sida.

Den här häcken börjar även att se riktigt ful ut och gammal börjar den att bli också.

Skall man ha en häck så skall man ju även sköta den anser jag.

Vad skall man göra med en sån granne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Reglering på området finns i 3 kap jordabalken (JB). Det finns dock ingen specifik reglering kring hur det ska hanteras att grannens fastighet inte håller samma estetiska standard som övriga, utan det måste göras en tolkning av de relativt oklara regler som finns. I 3:1 JB stadgas att grannar vid nyttjande av sin egen eller annans tomt måste ta hänsyn till omgivningen. Detta är ett uttalande om grannsämja som talar om att de åtgärder man vidtar på sin trädgård inte ska besvära andra.

När det gäller häckar mellan tomter bestämmer ofta grannarna själva vem och hur häcken ska skötas. Du skriver att ni ska sköta den del av häcken som finns på vardera sida om tomtgränsen. Att detta inte sker från er grannes sida skulle kunna strida mot 3:1 JB då grannen inte visar hänsyn, men det är svårt att vidta några åtgärder mot detta.

I första hand råder jag dig att prata med grannen om att du besväras av att de inte sköter häcken och att du skulle önska att de gjorde det. Om grannen inte visar hänsyn kan du anmäla din granne hos kommunen, men där ställs höga krav för att det ska räknas som misskötsel (antagligen kommer de inte anse att din granne missköter sig).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare