Vem ansvarar för skador i en andrahandslägenhet?

Hej! Jag bor i en en bostadsrätt i andra hand. Dörrhandtaget till badrummet lossnade en dag och den tunga dörrknoppen föll i golvet i badrummet vilket resulterade i att en flisa från golvet lossnade. Är jag ansvarig att åtgärda detta eller är det ägaren av lägenheten som är ansvarig då dörrhandtaget uppenbarligen var trasigt?

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du hyr lägenheten i andra hand, det är då jordabalkens, JB, 12 kapitel (här), även kallat hyreslagen, som är tillämpligt.

Först och främst är det din hyresvärd som ansvarar för normalt slitage, det innebär att ägaren i detta fall ska hålla bostaden i sådant skick som enligt den allmänna uppfattningen är fullt brukbart, det innefattar att ordna med reperationer som behövs på grund av försämring genom ålder och bruk, se JB 12 kap 9 och 15 §§. Det kan alltså anses att din hyresvärd borde ha bytt ut eller skruvat fast handtaget till badrummet bättre.

Som hyresgäst ska du väl vårda bostaden under hyrestiden, du ansvarar för skador som uppstår genom ditt vållande och även för skador som uppstår genom familjemedlemmars eller gästers vållande, se JB 12 kap 24 §. Du ansvarar dock inte för skador som uppkommer genom olyckshändelser, vilket det kan anses vara i det fall du skriver om. Vid olyckshändelser ska du kontakta din hyresvärd.

Jag bedömer det som att det är din hyresvärd som bär ansvaret för att reparera skadan, dels på grund av att det är ägaren som ansvarar för normalt slitage och dels på grund av att det var en olyckshändelse. Jag föreslår att du kontaktar din hyresvärd och berättar om skadan så att hyresvärden får möjlighet att reparera denna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare