Vem ansvarar för normalt slitage på hyreslägenhet?

Min dotter förbereder flytt från en hyreslägenhet och har fått ett brev från hyresvärden att hål efter lampor, tavlor, väggfasta hyllor o liknande skall spacklas och målas fackmässigt (med viss angiven färg) av hyresgästen eller dennes ansvar. I annat fall åtgärdas det på hyresgästens bekostnad. Om vi utgår från att ovannämnda hål är normalt slitage måste min dotter spackla och måla? Eller är det hyresvärdens ansvar om det är normalt slitage?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Hyresgäster har en skyldighet att vårda lägenheten under hyrestiden, enligt 12 kap. 24 § jordabalken. Utgångspunkten är att hyresgästen ska vårda lägenheten på lika bra sätt som en "ordentlig person". När hyresgästen flyttar är han/hon skyldig att återställa lägenheten i princip i samma skick som den hade vid tillträdet.

Hyresgästen behöver dock inte återställa sådant som anses vara normal förslitning, eftersom normal förslitning är hyresvärdens ansvar. Om hålen kan anses vara normalt slitage behöver din dotter alltså inte spackla och måla.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare