FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/01/2022

Vem ansvarar för mitt barn efter att jag har gått bort om jag har ensam vårdnad?

Hej!

Jag har ensam vårdnad om mitt barn som är 8år. Hans pappa vill inte ha vårdnad men är delaktig och sonen är hos honom regelbundet.

Jag lever idag med en ny man och vi har ett barn gemensamt och ett till påväg.

Om jag dör, vad händer med mitt äldsta barn som jag har ensam vårdnad om?

Blir han familjehemsplacerad eller hamnar han hos sin pappa?

Om de startas en utredning vart får han bo under tiden? Blir han omhändertagen under tiden eller får han bo kvar med min sambo och sina syskon under tiden en utredning håller på?

Han är ju som sagt 8år och kan även prata för sig.

Vill ju att han ska vara med någon han känner sig trygg hos under tiden en utredning isåfall skulle hålla på.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såsom att du undrar vart din son skulle hamna om du dör och hans möjlighet att få vara kvar hos din sambo efter din död. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Föräldrabalken (FB) och Socialtjänstlagen (SoL).

Vem ansvarar för mitt barn efter att jag har gått bort om jag har ensam vårdnad?

Eftersom du har ensam vårdnad ska domstolen, vid din död, på ansökan av din sons pappa eller av socialnämnden anförtro vårdnaden åt din sons pappa. Då skulle sonen bo hos sin pappa. Om inte domstolen anser att det är lämpligare att anförtro vårdnaden om sonen till en särskild förordnad vårdnadshavare (6 kap 9 § andra stycket JB). En särskild förordnad vårdnadshavare ansöker socialnämnden om vid tingsrätten. Om en särskild förordnad vårdnadshavare ska utses beaktar socialnämnden ofta i första hand om barnet kan tas emot av anhöriga eller annan närstående. Detta beaktas utifrån vad som är det bästa för barnet (6 kap 5 § SoL). Om din sambo inte har vårdnaden om din son vid din bortgång måste socialnämnden godkänna att han omhändertas av din sambo för stadigvarande vård och fostran (6 kap 6 § SoL).

Den särskilt förordnade vårdnadshavaren ska vara någon som är lämplig att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap 10a § första stycket FB). Du kan meddela redan nu att du önskar att din sambo ska vara vårdnadshavare efter din död och om det inte kan anses olämpligt kommer socialnämnden då förordna din sambo till vårdnadshavare över din son (6 kap 10a § fjärde stycket FB).

Bli vårdnadshavare genom adoption

Din sambo kan också ansöka om att adoptera din son för att få vårdnaden över honom. Eftersom det endast är du som har vårdnad över honom behövs endast ditt samtycke för möjligheten till adoption (4 kap 8 § JB). Du som förälder kommer inte förlora vårdnaden över din son utan ni skulle då ha gemensam vårdnad över honom (4 kap 21 § första stycket FB). Efter din död skulle din sambo då alltså fortfarande ha vårdnaden om din son och din son skulle kunna bo kvar hos din sambo. Din sons pappa är fortfarande förälder men skulle inte ha vårdnad om barnet.

När rätten tar ställning till om en adoption får ske eller inte, prövas syftet och lämpligheten med adoptionen. Bedömningen utgår från hur lämplig din sambo skulle vara som adoptivförälder och vad som är det bästa för barnet (4 kap 2 § FB). Vid adoption kommer din son få möjlighet att yttra sig och ta del av viktig information som rör adoptionen (4 kap 3 § FB).

Läs gärna mer kring särskild förordnad vårdnadshavare på domstol.se och på socialstyrelsen.se samt om adoption på Göteborg.se

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare